De strijd tegen de oorlog

Emmaus Europe

Beste vrienden van Emmaus Oselya,

Vandaag is het twee jaar geleden dat Rusland Oekraïne binnenviel. Ondertussen wordt er een oorlog gevoerd die veel slachtoffers eist. Dat maakt oorlog ook tot een gruwel.

Deze dag zou ook de verjaardag van Olesya zijn, de stichter van Emmaus Oselya. Helaas is zij 8 jaar geleden overleden.

Emmaus is een geweldloze organisatie die ook strijdt voor vrede. Wij als Emmaus Europa zijn solidair met u. Op 24 februari 2022 lanceerde Rusland een schandalige aanval op het vrije en onafhankelijke Oekraïne. Sindsdien zijn er honderdduizenden slachtoffers gemeld. We begrijpen hoe belangrijk het is voor Oekraïne om terug te vechten en dat de solidariteit van veel landen over de hele wereld belangrijk is. Ook de steun van Emmaus Europa. Intussen sterven er over de hele wereld veel mensen als gevolg van oorlogsgeweld. Natuurlijk heeft elke oorlog ook een oorzaak. Maar het is ook een taak van Emmaüs om oorlogen te voorkomen en onmogelijk te maken.

In Rusland zijn de protesten tegen deze oorlog tot zwijgen gebracht. Deze totalitaire staat tolereert geen mensen die zich verzetten tegen deze agressieoorlog. Maar veel mensen in Rusland zijn ook tegen deze oorlog. Ofwel hebben ze het land inmiddels verlaten, ofwel proberen ze zo onopvallend mogelijk te zijn. Wij moeten ook solidariteit tonen met deze mensen. Net als bij de gewetensbezwaarden in elk oorlogsgebied ter wereld.

Laten we dus, net als Emmaus, ook de Vrede in de gaten houden. Laat ieder mens zich blijven inzetten voor de vrede, maar laat ons ook samen opstaan tegen dictatuur en oorlogsgeweld. Laten we altijd anderen oproepen om zich bij ons aan te sluiten in de strijd tegen de oorlog.

Carina Aaltonen President van Emmaus Europa
Herbert Bitter Vice-president van Emmaus Europa