Geslaagde kledingweggeefactie

12 juni is het de Internationale Dag tegen Kinderarbeid. Volgens schattingen van International Labour Organization worden wereldwijd 170 miljoen kinderen gedwongen te werken in werk waar ze te jong voor zijn of dat schadelijk is voor kinderen en daarom verboden. Helaas vindt in de productieketen van kleding ook veel kinderarbeid plaats. Lees https://labs.theguardian.com/unicef-child-labour/

Zaterdag 10 juni vond in Overvecht onze actie “GRATIS KLEDING TEGEN FOUTE KLEDING” plaats. Wij deelden gratis kleding uit omdat er eindelijk iets moet veranderen in de mode-industrie. Onder andere kinderarbeid moet stoppen!

Ondanks het warme weer, kwamen veel mensen kleding uitzoeken en was de sfeer goed. Vanuit Extinction Rebellion Utrecht waren vrijwilligers gekomen om mee te helpen en onder het mom “stitch it don’t ditch it/koop niet meer, repareer!” zat een aantal mensen demonstratief kleding te repareren voor de ingang van het winkelcentrum. Er was eten van Taste Before You Waste – Utrecht die met gered voedsel gratis maaltijden hadden klaargemaakt en de het superenergieke duo Your Local Pirates zong rebel songs. De Weggeefwinkel Utrecht stond er ook met een bakfiets vol spelletjes en andere gratis spullen. Bij Emmaus Domstad locatie Overvecht haalden we nog extra ingezamelde kleding op toen het bijna op was.

Op onze flyers stond onder meer te lezen:

In de mode-industrie zijn kinderarbeid en slechte arbeidsomstandigheden aan de orde van de dag.

1 op de 5 katoenen kledingstukken op de wereldmarkt is (deels) gemaakt met dwangarbeid. 95% van de kledingmerken betaalt geen leefbaar loon.

Wij willen een betere, schonere en eerlijkere wereld. Jij ook?

Teken de petitie voor een eerlijk loon voor kledingarbeiders bij de Schone Kleren Campagne: