Emmaus biedt hulp aan Oekraïners

In Oekraïne zijn twee Emmaus-groepen, in Lviv en omgeving: Oselya en Nasha Khata. Het zijn klassieke Emmaus-woonwerkgemeenschappen met inzameling en verkoop van goederen.

Vanuit de regio Kyiv zijn grote groepen vluchtelingen aangekomen in Lviv. Emmaus Europa ondersteunt de groepen in Oekraïne, Roemenië en Polen en heeft een speciaal fonds opgericht, zodat ze noodhulp kunnen bieden aan de ontheemden. Lees hier het statement van Emmaus Europa van 3 maart. En hiermeer over het solidariteitsfonds.

Ook wij in Haarzuilens verklaren ons solidair met de Oekraïners en we steunen de lokale groepen.
Wij hebben besloten om er een marktopbrengst aan te spenderen. Tegelijkertijd werd er een rommelmarkt georganiseerd op de St. Bonifatius-school in het dorp, waar wij aan meewerkten. In totaal is er € 6.250,00 aan het noodfonds overgemaakt.
Wat nog extra noemenswaardig is: we kregen een gift van mevrouw Bakker van bijna € 1.000,00 voor het noodfonds, waarvoor hartelijk dank! Tenslotte verblijven momenteel 6 Oekraïners tijdelijk bij ons in huis en in ons gastenverblijf.

Hieronder enkele foto’s van Emmaus Oselya in Lviv: “We concentreren ons op het ondersteunen van ons leger en vluchtelingen. We zijn kleding aan het sorteren en voorzien de mensen ervan. Ook maken we netten voor camouflage, voorzien we mensen van onderdak en geven we ze te eten.”

Emmaus Europa heeft dagelijks direct contact met Grigory, de Oekraïense nationale afgevaardigde en werkzaam bij Oselya in Lviv. Ondanks alles blijven de mensen van Emmaus dagelijks voedsel, kleding en medicijnen uitdelen aan een groot aantal ontheemden op verschillende locaties in Lviv voor Oselya (theater, scholen , treinstation, stadscentrum) en in Drohobych voor Nasha Khata.

De bewoners van de Emmausgroepen worden steeds meer beïnvloed door de oorlog en er wordt veel met hen gepraat, met de hulp van psychologen. Ze moeten gerustgesteld worden en de juiste informatie krijgen. Terwijl de kringloopwinkels noodgewongen gesloten zijn, gaan het gemeenschapsleven en de sociale projecten met daklozen nog altijd door!