Wonen bij Emmaus Haarzuilens

• Bewoners en medewerkers aan de koffie
  • Bewoners en medewerkers aan de lunch

Emmaus Haarzuilens is een woon- en werkgemeenschap. Wonen en werken gaan hier hand in hand. Samen wonen, samen werken en samen delen staat daarbij centraal. De woongroep biedt plaats aan maximaal 14 bewoners.

In Emmaus Haarzuilens kun je wonen en werken vanuit verscheidene situaties. Sommige mensen kiezen ervoor omdat het bij hun idealistische doelstelling past — bij Emmaus willen we waarde teruggeven aan mensen en goederen. Mens en zorg voor het milieu staan voor onze gemeenschap centraal.

Andere bewoners komen uit een probleemsituatie. Ze hebben een stabiele plek nodig om hun leven weer op rails te krijgen en verder te gaan. Daar is Emmaus Haarzuilens een ideale plek voor.

Alle bewoners werken hier op basis van gelijkwaardig deelnemen aan het leven in de woongroep en het werk in het kringloopbedrijf. Iedereen is verzekerd van kost en inwoning en ontvangt iedere week een vast bedrag aan zakgeld.

Mensen die bij Emmaus Haarzuilens willen wonen en werken kunnen zich voor een kennismakingsgesprek aanmelden. Een afspraak kun je maken door ons te bellen op 030 677 15 40 (niet bereikbaar op woensdag- en vrijdagmiddag) of een e-mail sturen.

Na een proeftijd (2 weken) bekijkt de groep samen of iemand wil en kan blijven. Voor sommige bewoners is Emmaus een levensvervulling, anderen vertrekken na een paar maanden of enkele jaren naar elders.

Dragende kracht worden bij Emmaus

Wij zijn altijd op zoek naar mensen die zich vanuit idealisme aan Emmaus willen verbinden. Dat noemen we “dragende krachten” — mensen die bereid en in staat zijn om op meerdere terreinen verantwoordelijkheid te nemen. Zij voelen zich betrokken bij zowel de woongroep als het kringloopbedrijf en onze (internationale) projecten.

Wat verwachten wij van dragende krachten?

• Je bent gretig naar alle werk wat we hier doen: wij zoeken dus geen “managers”, maar mensen die aan onze platte structuur kunnen bijdragen.

• Je staat achter de idealen en principes van Emmaus en zet je hier vol overtuiging voor in. Je voelt je solidair met anderen en zoekt naar een gemeenschappelijke basis.

• Je houdt van eenvoud en niet van verspilling. Samen delen geeft je een goed gevoel en je woont graag samen met anderen.

• Je kan de dynamiek van het groepswonen goed aan.

• Je bent nieuwsgierig en geïnteresseerd in het werk en de (internationale) projecten van Emmaus. Je vindt het leuk om in het kringloopbedrijf te werken en bij te dragen aan projecten.

• Je bent open en aanspreekbaar op je doen en laten, je voegt de daad bij het woord. Anderen kunnen op je rekenen. Je laat anderen ook verantwoordelijkheid nemen en dingen op hun eigen manier doen.

• Je hebt sociale voelsprieten en bent oprecht geïnteresseerd in mensen en hun levenservaringen. Je neemt de moeite om je in een ander te verplaatsen zonder anderen te willen overtuigen of hulpverlener te willen zijn.

• Je neemt het voortouw en het initiatief om op gemeenschappelijke basis activiteiten te ondernemen. Je overlegt met medebewoners en vrijwilligers en houdt rekening met de belangen van anderen.

• Je bewaakt je grenzen, je kan de balans bewaren tussen eigen tijd en gemeenschappelijke tijd. Je spreekt uit wat voor jou belangrijk is en gaat moeilijke situaties niet uit de weg.

Wat bieden wij?

• Wonen in een gemeenschap (met 14 bewoners), in een groene omgeving, vlakbij de stad.

• Een manier van (samen)leven die van betekenis is en waarmee je een waardevolle bijdrage levert aan milieu en maatschappij.

• Een eigen kamer/woonruimte, gebruik van een gemeenschappelijke woonkamer, ruime eetkeuken, douches, toiletten. En een prachtige tuin!

• Zakgeld, verzekeringen, vakantie-, spaar- en reisgeld. Rekening wordt gehouden met privé omstandigheden, indien gewenst worden afspraken op maat gemaakt.

• Je bent eigen baas en krijgt ruimte om initiatieven te nemen en invloed uit te oefenen op hoe zaken werken.

• Kamerinrichting, kleding e.d. uit de winkel zijn voor eigen gebruik, ook kan gebruik gemaakt worden van gemeenschappelijke voorzieningen (o.a. auto).

• Nationale en internationale contacten binnen de Emmaus beweging.

• Scholing en coaching indien gewenst.

Geïnteresseerd? Maak een afspraak door ons te bellen op 030 677 15 40 (niet bereikbaar op woensdag- en vrijdagmiddag) of stuur een e-mail.