Projecten gesteund door Emmaus

Nasha Khata – Drohobych -Oekraïne

Nasha Khata is een woon- werkgemeenschap in Oekraïne en ligt ongeveer 100 kilometer van de Poolse grens. Op dit voormalig militair terrein stonden een aantal huizen die door de overheid gegeven zijn aan de lokale kerk, met als uitgangspunt dat ze gebruikt worden voor sociale doeleinden. Drugs, maar vooral alcohol is een groot probleem in Oekraïne. Dus begon men enkele jaren geleden, in een van de gebouwen op het terrein, met een afkickkliniek. Maar na een succesvol traject belandde men meestal weer op straat. Zo ontstond in 2011 het idee van de woon- werkgemeenschap Nasha Khata, als vervolgtraject. Een van de vervallen huizen werd in een paar jaar tijd opgeknapt en doet nu dienst als woonhuis voor de woongroep.

Emmaus Nashakhata Oekraïne

In de tussentijd werden enkele gebouwen gerenoveerd, om daar varkens en kippen te kunnen houden. Deze dieren en de eieren worden weer verkocht in de nabijgelegen stad Drohobych. Ook bieden bewoners zich aan als klusjesman in deze stad.

Emmaus Haarzuilens is al sinds 2011 betrokken bij dit project. De aanschaf en het bezorgen van een bestelbus en recent de aanleg van elektriciteit is mede door ons gefinancierd.