Opbrengst zomermarkt Emmaus Haarzuilens

18 juli 2014

De jaarlijkse Zomermarkt werd gehouden op zaterdag 30 augustus van 11.00u tot 15.00u. Zoals gebruikelijk met extra kramen met curiosa, boeken en sieraden. Er was een gezellig terras, live muziek en activiteiten voor kinderen. Deelnemers van het internationale SIW zomerkamp verzorgden een modeshow met 2de hands kleding.

De opbrengst van de markt, € 16.000,-, is bestemd voor de opvang van ongedocumenteerden in Utrecht. Sinds begin juni heeft stichting De Tussenvoorziening een pand geopend dat plaats biedt aan 20 personen. De ongedocumenteerden vallen vandaag de dag tussen wal en schip. Uit de startnotitie voor de opvang: “De Nederlandse overheid voert sinds de jaren negentig een restrictief beleid ten aanzien van ongedocumenteerden. Deze groep kan geen beroep doen op sociale voorzieningen en ondervindt steeds meer belemmeringen bij het vinden van huisvesting en werk. Dit alles met als doel om het verblijf in Nederland te ontmoedigen en terugkeer te bespoedigen. Door het restrictieve beleid komen veel ongedocumenteerden op straat terecht waardoor gezondheidsproblemen toenemen evenals de kans op criminaliteit, overlast en misbruik.” Sinds deze week heeft het Europeese Hof besloten dat Nederland verplicht is om ook ongedocumenteerden minstens een basis aan opvang te geven.

Laatst gewijzigd op maandag, 14 december, 2015 - 17:39
Affiche No one is illegal