Nieuwsbrief april 2020

22 april 2020

Voor iedereen die zich betrokken voelt bij Emmaus Haarzuilens hier een bericht over hoe het ons ten tijde van corona vergaat. Vanaf half maart hebben we geen markten meer en missen we het contact met klanten en vrijwilligers, maar we hoeven niet stil te zitten: de ophaal bij mensen thuis en op het afvalscheidingsstation aan de Tractieweg gaan gewoon door, evenals het legen van de kledingcontainers in Harmelen en De Meern. Bovendien kunnen spullen nog steeds 24/7 worden afgegeven op Eikstraat 14 en daar maken veel mensen nu gebruik van. De spullen worden gesorteerd en in de winkel gezet of voorlopig opgeslagen.  Het is afwachten wanneer er weer markt gehouden kan worden. We denken na over manieren om dit veilig te kunnen doen en hopen binnenkort in aangepaste vorm open te gaan. Via onze website en de facebook pagina houden we je op de hoogte.

Op ons ruime eigen terrein genieten we van het zonnige lenteweer: de jeu de boules-baan werd eerst gewied en toen fanatiek bespeeld en de BBQ is uit de winterstalling gehaald. Met een brunch en tafeltennis kwamen we de paasdagen goed door. We hebben nu ook de gelegenheid buitenklussen aan te pakken en zoals bij velen ontbrak een grote voorjaarsschoonmaak niet.
Wat betreft de financiële situatie prijzen we ons gelukkig niet onmiddellijk in de problemen te komen door de gemiste inkomsten. Voor sommige andere Emmaus-vestigingen in Nederland en over de grens ligt dit (heel) anders. We hebben een gift overgemaakt aan voedselbank utrecht, die nu een grote toeloop van het aantal klanten ziet terwijl de voorraden slinken. Ook de Haëlla Stichting steunen we met een donatie. Deze stichting heeft in samenwerking met verschillende fondsen kleinecoronahulp opgericht om nieuwe initiatieven voor kwetsbare mensen die direct worden getroffen door de coronacrisis te ondersteunen met maximaal €2500.

Emmaus International

De internationale Emmausbeweging wordt gevormd door 410 organisaties in 41 landen op 4 continenten. Waar ophaal van spullen en het houden van markten verboden werd, in verband met de wereldwijde coronacrisis, is voor veel Emmausgroepen de voornaamste inkomstenbron weggevallen. In minder welvarende regio’s is dit nog moeilijker dan in Nederland. Tegelijkertijd zijn er veel acties die van solidariteit en aanpassingsvermogen getuigen: in San Sebastian (Spanje) en in India zijn Emmausgroepen aan de slag gegaan met het maken van mondkapjes, hetzij met een 3D-printer, hetzij met een naaimachine. In Oekraïne spant de groep Oselya in  Lviv, met wie wij warme banden onderhouden, zich in om vaker voedsel uit te delen aan daklozen, die juist nu extra hulp nodig hebben.

Ook op politiek vlak wil Emmaus de belangen van de meest kwetsbare groepen mensen behartigen. Het coronavirus, dat inmiddels ook een economische catastrofe veroorzaakt, mag dan iedereen kunnen besmetten, ongeacht sociale status of rijkdom. De gevolgen van de lockdowns en andere maatregelen dreigen de sociaal-economische ongelijkheid alleen maar groter te maken. Als lid van het European Anti-Poverty Network pleit Emmaus bij de Europese Raad voor voorzieningen en maatregelen die armen, zieken en sociaal buitengesloten groepen de crisis moeten helpen doorstaan. Op emmaus-international.org staat een uitgebreide verklaring van het standpunt van Emmaus International in de huidige crisis.

Binnengekomen

Met een aanvoer van 650.000 kg goederen per jaar, zit er regelmatig iets bijzonders bij: een voorwerp waarvan we geen idee hebben wat het is, een zeldzaam design meubel of een kledingstuk uit lang vervlogen tijden. Onlangs kregen we een set leren fauteuils en (voeten-)banken in art-decostijl binnen van de gerenommeerde Parijse meubelontwerper Hugues Chevalier. Die bieden we nu aan op Whoppah.com, een online marktplaats voor tweedehands design en kunst. Ook liefhebbers van vintage Brabantia-blikken kunnen bij ons terecht, maar die moeten nog even geduld hebben tot de eerstvolgende markt!

Agenda en contact

Tot nader order is de verkoop gestopt, maar je kunt ons bellen voor de ophaal van herbruikbare spullen (kleding, kleingoed, boeken, elektra, meubels etc.) Op weekdagen zijn we tussen 9:00 en 12:30 bereikbaar op 030 - 677 15 40. Of mail naar ophaal@emmaus-utrecht.nl met vermelding van naam, adres, postcode en telefoonnummer.

In overeenstemming met de overheidsrichtlijnen zal de feestmarkt eind mei niet door kunnen gaan in de gebruikelijke vorm. Via  facebookinstagram en youtube en de website houden we jullie op de hoogte van de plannen!

Laatst gewijzigd op donderdag, 23 april, 2020 - 12:03