Even bijpraten Mei – Juni 2020

15 juli 2020

We zijn weer open!

Lees deze nieuwsbrief als pdf

Woensdag 6 mei zijn we na zeven weken sluiting eindelijk weer open gegaan. Wel met de nodige aanpassingen: verkopers hebben een kuchscherm op de balie, andere medewerkers lopen met mondkapjes plus handschoenen, flesjes alcohol staan in elke loods en met mandjes zorgen we ervoor dat er niet meer dan één klant per 10m2 winkeloppervlak binnen is. De belangrijkste verandering is het aanmeldsysteem: je moet van tevoren een e-mail sturen naar aanmeldenmarkt@emmaus-utrecht.nl  en je tijdsvoorkeur opgeven. Je kunt dan één uur bij ons komen winkelen. We zijn nu elke woensdag (13:00-16:00) en zaterdag (11:00-13:00) open. Inmiddels zijn we aardig gewend aan dit systeem en het wordt langzaam drukker op de markten. De loodsen staan nog altijd bomvol, dus we zijn blij dat er weer spullen uit gaan. Veel vaste klanten zijn al langs geweest, maar nog niet alle bekende gezichten hebben zich vertoond. Zo lang iedereen anderhalve meter afstand bewaart en zich aan de andere spelregels houdt, kunnen wij open blijven, dus we zijn onze klanten dankbaar voor het meewerken!

Bij RTV Utrecht wilden ze zo’n aangepaste markt wel eens zien en vastleggen. Margreet en Annabelle kwamen een dagje opnames maken, ’s ochtends op de wagen met Markus en Seiney spullen ophalen en ’s middags werd de woensdagmarkt gefilmd. Twee jaar geleden maakte Margreet voor RTV Utrecht al een serie over Emmaus Haarzuilens en op 6 juni is de follow-up “Margreet op anderhalve meter” uitgezonden.

Naast de gewone ophaal van spullen bij mensen thuis en de inboedelontruimingen, hebben we soms ook andere klussen. Zo haalden we ruim 250 schoolsetjes op bij basisschool De Regenboog in Breukelen. Hier waren ze aan vervanging toe, maar ze zijn verkocht aan een vaste klant die ze naar Senegal stuurt voor hergebruik. We mochten ze tijdelijk stallen in een box van fruitteeltbedrijf annex plattelandswinkel De Haarse Gaard waar later dit jaar de appels worden opgeslagen.

Een “gaard” is inmiddels ook op het terrein naast ons ontstaan: Stichting Moestuin De Haar verbouwt hier sinds dit voorjaar met vrijwilligers groente, klein fruit, kruiden en bloemen. We helpen elkaar over en weer: wij kunnen soms hand- en spandiensten en tweedehands spullen leveren en omgekeerd eten wij nu verse radijsjes, raapstelen en rucola van onze groene buren. De oogstdagen zijn woensdag en zaterdag, dus tijdens onze marktdagen kun je op de Eikstraat ook oogstdeelnemers van de moestuin tegenkomen. Er loopt een crowdfundingsactie om geld in te zamelen voor een ontvangstruimte op de tuin.

Binnengekomen

Onderstaande verzameling is bij ons binnengekomen en we wisten niet zo een-twee-drie wat het was. Het blijkt een melkmachine uit de jaren ’50 te zijn, een zogenaamde Surge Mélotte, genoemd naar de Belgische fabrikant. Een voorloper van de melkrobot dus, compleet rubberen band waaraan de melkketel onder de koe hangt. De foto rechts is alleen ter illustratie, de koe moet de gelukkige koper er zelf bij regelen.

Projecten

Jaarlijks steunt Emmaus Haarzuilens tientallen binnen- en buitenlandse projecten op het gebied van internationale solidariteit, dak- en thuislozen en ongedocumenteerden, en bewustwording. Minstens een kwart van onze inkomsten wordt gebruikt voor donaties. We steunen graag kleinschalige projecten die groepen mensen blijvend in staat stellen in hun eigen levensonderhoud te voorzien.

Een project dat we onlangs steunden is Wonderland Integrated School in Kenia . Vanaf begin jaren negentig hebben we banden met dit project dat kinderen van allerlei achtergronden samen onderwijs biedt. Rijkere kinderen betalen schoolgeld, armere kinderen en kinderen met een handicap krijgen gratis les. Door de coronacrisis zijn de scholen in Kenia vanaf 15 maart gesloten en daarom vroeg deze school om hulp. Met onze bijdrage kon het schoolpersoneel worden betaald en konden de medewerkers weer voedsel voor hun families kopen. Ze waren enorm dankbaar zo voorlopig uit de brand te zijn geholpen, want de situatie voor mensen met lage inkomens is in Kenia (en waar niet?) nu extra moeilijk.

Ook de Haëlla Stichting ontving een gift van Emmaus Haarzuilens ter ondersteuning van Kleinecoronahulp .nl, een fonds dat kleine projecten in coronatijd ondersteunt. Initiatieven kunnen maximaal €2500 krijgen als ze zich richten op voedselhulp aan hen die het nodig hebben, op daklozen en ongedocumenteerden, of op de bestrijding van eenzaamheid. Het gaat om bijvoorbeeld buurtbewoners die de ouderen in de wijk een bloemetje willen geven en het uitdelen van voedselpakketten als de voedselbank tijdelijk gesloten is.

Agenda en contact

Je kunt ons bellen voor de ophaal van herbruikbare spullen (kleding, kleingoed, boeken, elektra, meubels etc.) Op weekdagen zijn we tussen 9:00 en 12:30 bereikbaar op 030 - 677 15 40. Of mail naar ophaal@emmaus-utrecht.nl met vermelding van naam, adres, postcode en telefoonnummer.

Houd onze website ,   Instagram en facebookpagina in de gaten voor meer nieuws.

Laatst gewijzigd op vrijdag, 21 augustus, 2020 - 10:06