Emmaus Oselya in foto's.

20 november 2018

Als de overheid weinig onderneemt, doen wij het zelf wel.

In de Oekraïense stad Lviv woont een groep ex-daklozen in een woon- werkgemeenschap. Deze gemeenschap heet Emmaus Oselya. Vijftien jaar geleden opgericht door Olesya Sanotska. Een eerste poging om in Oekraïne concreet hulp te bieden aan daklozen. De filosofie van Emmaus is het helpen van elkaar. Drugs en drank zijn verboden. In een land met een wankel sociaal vangnet is Emmaus Oselya een ware voorloper.

Emmaus Oselya is onderdeel van de internationale Emmaus beweging. Een organisatie opgericht in 1949, door de Franse priester Abbé Pierre. Een wijze van leven die daklozen de mogelijkheid biedt om onafhankelijk van de overheid en met het zelf verdiende geld weer een toekomst op te bouwen. Verspreid over de gehele wereld zijn er meer dan 350 Emmaus woon- en werkgemeenschappen. In Nederland zijn er 15. Emmaus Haarzuilens is al ruim 10 jaar intensief betrokken bij het werk van Emmaus Oselya. De opbrengst van menige feestmarkt is ten goede gekomen aan het werk van deze Oekraïense groep.

In de afgelopen twee jaar zijn fotograaf Robin Alysha Clemens en schrijver Lisa Weeda meermaals afgereisd naar Lviv, om daar een documentair fotoproject over deze plek te maken. Ze logeerden in het huis, hielpen in de keuken, richtten de tweedehands winkel mee in, liepen mee in een modeshow, ruimden vrachtwagens vol kleding leeg en wandelden door het omliggende bos.

Jaarlijks organiseert men met Kerst en Pasen een grote lunch voor daklozen in Lviv. Biedt men een dagelijkse opvangplek voor mensen die nog op straat leven en zich kunnen wassen en iets kunnen eten. In de werkplaats knappen de bewoners oud meubilair op dat weer verkocht wordt in de tweedehands winkel om de hoek. Halen kledingcontainers leeg en sorteren dit uit om ook in hun winkel te verkopen. Met dit verdiende geld kunnen de bewoners weer een toekomst opbouwen.

Zonder naar het verleden te kijken, maar vooral naar wat Emmaus Oselya voor deze mensen betekent en hoe ze hun toekomst zien, legden ze de verhalen van deze groep vast. Zo tonen Clemens en Weeda een sterke, kleine gemeenschap van kwetsbare mensen die elke dag samen werken aan hun weg naar de toekomst.

Op donderdag 13 december zal een speciale benefietavond plaatsvinden in Emmaus Overvecht, in Utrecht, waarvan de opbrengst naar de Oekraïense ex-daklozen organisatie gaat. Het resultaat van dit project is een expositie en een eenmalige krant die op de 13e zal worden gepresenteerd.

Voor meer info: kijk op Facebook
Expositie: 4-26 december 2018, maandag t/m vrijdag tijdens openingstijden in het stadskantoor van Utrecht (1e verdieping)

Laatst gewijzigd op vrijdag, 21 december, 2018 - 12:21