Emmaus Haarzuilens naar energie zelfvoorzienend

10 juli 2015

Begin dit jaar is met behulp van advies- en installatiebureau Sunraytec uit Vleuten ons woonhuis voorzien van een warmtepomp met buffervat waarop zonnecollectoren zijn aangesloten. Hierdoor kan in het grootste gedeelte van het jaar gedoucht worden met zonne-energie en wordt flink bespaard op aardgas c.q. energiekosten.

In de maand juni is de zonnestroominstallatie verder uitgebreid naar 151 panelen die er voor gaan zorgen dat al het elektrisch verbruik van de gebouwen daarmee gecompenseerd wordt. Over een jaar kijken we of de doelstelling gehaald is. Ook leuk te vermelden is dat de heftruck met accu’s nu volledig werkt op zonne-energie.

Met deze totale aanpak kunnen we de CO2-uitstoot met maar liefst 70% reduceren.

Stap voor stap wordt bekeken hoe verder verduurzaamd kan worden, om zo de energiekosten verder omlaag te  krijgen.

Om nog meer energiebewust te worden is er een display aangebracht die de opbrengst van alle zonnepanelen weergeeft. Ondanks het sombere weer is te zien dat er toch stroom opgewekt wordt.

Laatst gewijzigd op donderdag, 18 augustus, 2016 - 17:18